Samtidigt på ett tak i Chinatown – Ingrid Rudefors

I ett kök i Äppelviken i Stockholm stoppar en elegant, medelålders kvinna sin makes slipsar i diskmaskinen och trycker på startknappen. Sedan lämnar hon huset med bara en resväska.

Det är tidigt 90-tal. Alice har gjort en spikrak akademisk karriär, men nu flyr hon hals över huvud till New York. Där bor hennes dotter Babylonia i en slummig lägenhet i Chinatown med den dystre pojkvännen Gabor. Av misstag blir hon utelåst på brandstegen. Och här börjar Alices äventyr.

I sin fina resdräkt från NK Dam ramlar hon bokstavligen ned i ett annat Manhattan än turisternas. Svartklubbar, gangstrar, sprit och roulett. Under två dygn en varm september möter hon den holländska bartendern Amanda, maffiabossen Sal, exjugoslaven Pavel och inte minst Charles med de stora polisongerna.

Kommentar:
När man läser baksidestexten kan man förledas till att tro att det här är en dråplig komedi, men det stämmer inte. Det är en i grund och botten allvarlig historia om Alice som hals över huvud lämnar sin otrogne man och åker till dottern i New York. Historien är sedan paketerad i en rolig, otrolig, smått absurd och visuell förpackning.

Det är fågelperspektiv över stora delar av berättelsen, det känns som att man svävar ovanför handlingen och ser allt ifrån ovan. Det är en ganska häftig känsla, och inte alldeles vanligt i bokform. På film är det desto vanligare, och det är kanske inte så konstigt att Ingrid Rudefors använder sig av ”kameraåkningar” eftersom hon till vardags är filmkommissionär.

Jag gillar miljöskildringarna, myllret i Chinatown, de udda figurerna, ljuden, lukterna. Jag har aldrig varit i New York, men jag föreställer mig att det är precis så här. Jag är inte lika förtjust i slutet som är för avhugget för min smak. Det känns som att den slutar mitt i, innan vi egentligen kommit någon vart.

Fakta:
Antal sidor: 207
Utgivningsår: 2011
Första meningen: I ett kök i Äppelviken står en elegant, medelålders kvinna och bryter ihop.

Finns på Bokus och Adlibris.