Omslag med obehag

Det här är tre omslag som väcker rysningar hos mig, av lite olika karaktär.

Full dark, no stars har något surrealistiskt över sig med den förvridna kroppen sedd uppifrån. Man vet inte riktigt var den börjar eller slutar. Jag kan inte riktigt sluta titta på bilden, den drar blicken till sig.

The Replacement är mer rakt på obehaglig med barnvagnen och föremålen som dinglar ovanför. Meningen ”Everything can be replaced. Except human love” förstärker den redan så makabra bilden. Jag är grymt sugen på att läsa boken efter att ha sett omslaget.

Ännu mer obehag väcker Döden & Co, där omslagsbilden är en detalj från Caravaggios 1600-tals målning Den tvivlande Tomas. Det är aposteln Tomas som sticker in fingret i Jesus bröstkorg för att förvissa sig om att det är han och att han är uppstånden. Det räcker inte med att se med ögonen, han måste känna. Men den kan också tolkas som fingret som sticks in och rotar runt där det gör som allra ondast.