Karl Gerhard: estradör och provaktör – Kalle Lind
Revykungen och satirikern Karl Gerhard var en av Sveriges mest uppmärksammade mediepersonligheter. Han ansågs göra de kvickaste och elegantaste sketcherna och kupletterna, där han gisslade politiker, kungligheter och kulturelit. Under andra världskriget blev han en av landets tydligaste antinazistiska röster, vilket skrämde bort hans publik och tvingade honom att lämna sin teater. Privat levde han under sina sista decennier i en regnbågsfamilj med adoptivdottern Fatima och sambon Göthe.
Kommentar:
Jag är inte särskilt bekant med Karl Gerhard. Kupletter och sånger har förstås fladdrat förbi, alla har vi väl trallat på Jazzgossen och Nu ska vi vara snälla, men jag har aldrig riktigt funderat över vem denne alltid så välklädde estradören egentligen var.
Här ger Kalle Lind sin bild av Karl Gerhard, och det är en intressant person som växer fram. Karl Gerhard framstår som både väldigt ålderdomlig och väldigt modern. I sina kupletter häcklade han samtidens politiker, artister och kungligheter likt en modern ståupp-komiker slår ner på sin omvärld idag.
Han var också uttalad anti-nazistisk under krigsåren, vilket ledde till att han tappade stora delar av sin publik. Han granskades av Säpo och hade alltid ett par resväskor packade om han var tvungen att fly i all hast. Dessutom var han gay, eller bisexuell, i en tid då det var långt ifrån accepterat att vara öppen med det. Särskilt öppen med dagens mått mätt var han väl inte i och med att han aldrig berättade om det, men det var allmänt känt att han levde ihop med sin ”sekreterare” Göthe, och han har på senare år lyfts fram som en HBTQ-ikon.
Det här var intressant läsning, och lärorikt för en novis som jag själv att få ta del av Karl Gerhards liv och få en inblick i Stockholms teater- och nöjesvärld under första halvan av 1900-talet.
Fakta:
Förlag: Historiska Media
Antal sidor: 272
Utgivningsår: 2022