Smärtpunkten: Lars Norén, pjäsen Sju tre och morden i Malexander – Elisabeth Åsbrink
Den 28 maj 1999 mördades två poliser i Malexander av nazisterna Tony Olsson, Jackie Arklöv och Andreas Axelsson. Kvällen före morden hade Tony Olsson spelat sig själv i den sista föreställningen av Lars Noréns pjäs Sju tre på Riksteatern. Norén skrev den kontroversiella pjäsen tillsammans med Olsson och två andra tungt kriminellt belastade män. Två av dem var nazister, och fick i pjäsen ge uttryck för sina åsikter. Morden på polismännen Robert Karlström och Olof Borén var en djupt traumatisk händelse inte bara för de drabbade familjerna utan också för den svenska allmänheten, och kastade en lång skugga över Lars Noréns gärning som dramatiker.
Kommentar:
För ett tag sedan grottade jag ner mig helt i Smärtpunkten, både genom att läsa Elisabeth Åsbrinks fenomenala bok och därefter se den lika fenomenala tv-serien med samma namn på SVT Play. Det har gått 25 år sedan händelserna i Malexander, så det var en spännande resa bakåt i nutidshistoria.
Det här är en välskriven och välresearchad bok, som granskar händelseförloppet som ledde fram till polismorden. Vilken roll, om någon, spelade arbetet med pjäsen Sju tre för det som sedan hände? Elisabeth Åsbrink har tagit del av exklusivt arbetsmaterial från Lars Noréns privata arkiv, läst opublicerade dagboksanteckningar och granskat hemligstämplade dokument. Hon har intervjuat ansvariga för det kontroversiella projektet, däribland Lars Norén själv och producenten Isa Stenberg, samt kriminalvårdsdirektörerna som beviljade alla permissionerna. Man kan konstatera att det var närmast svängdörr för fångarna på den tiden.
Smärtpunkten är mycket intressant läsning, rekommenderas!
Fakta:
Förlag: Polaris
Antal sidor: 35
Utgivningsår: 2009