En fri röst – Ayaan Hirsi Ali
"Det här är historien om mitt liv. Det handlar om vad jag upplevt, vad jag har sett och varför jag tänker som jag gör. Det finns ett och annat jag vill klargöra, saker jag vill ställa till rätta, men jag vill också berätta för folk om en annan värld och om hur den verkligen är."
Ayaan Hirsi Ali personifierar kampen för ett fritt och självständigt liv som muslimsk kvinna i väst. Det här är historien om hur denna unga kvinna målmedvetet och konsekvent befriat sig från en ålderdomlig och tvingande kvinnosyn och blivit en internationell symbol för kvinnokamp över hela världen. Ayaan är också kvinnan bakom filmen Underkastelse del 1, som fick en muslimsk extremist att på öppen gata mörda regissören Theo van Gogh. Ett dödshot är riktat även mot Ayaan Hirsi Ali, ett hot som tvingat henne att gå under jorden och ständigt omge sig med livvakter.
Kommentar:
Det här är en stark bok, skriven av en stark kvinna. Hon berättar om sitt liv, från uppväxten i Somalia, Saudiarabien, Kenya och Etiopien till ett liv i frihet i Holland och USA. Det handlar om inbördeskrig, exil och förtryckande klanstrukturer och islam med omskärelse och kvinnor som handelsvaror och utan fri röst.
Hennes far är politiskt aktiv i Somalia och familjen tvingas i exil till Saudiarabien, ett land som har stränga islamska lagar, jämfört med Somalia och de kristna länderna Kenya och Etiopien som hon också lever och går i skola i. Hon lär sig engelska, och kommer i kontakt med västerlandet genom att smygläsa Kitty-böcker och Harlequin-romaner. Hon får samtidigt lära sig att de kristna är orena och att muslimer uppmanas att ta till våld mot de orena. Redan som barn väcks hennes kritiska tankar mot islam, men om hon uttalar sin kritik högt åker hon på stryk. Hon har till exempel svårt att förstå varför kvinnor måste svepa in sig i heltäckande plagg för att inte fresta männen genom att visa hud. Hon undrar om inte männen kan fresta kvinnorna också?
Under diktatorn Said Barres styre slits Somalia sönder i krig mellan klanerna, folket söker sin trygghet i islam och moskéerna och militanta och radikala tankar får fäste. En djupare och starkare religion än den gamla sortens somaliska islam som var utblandad med djinner och förfädernas andar. Det muslimska Brödraskapet växer och Ayaan blir en del av detta.
När Ayaan mot sin vilja blir bortgift flyr hon landet. Hon kommer till väst och redan på flygplatsen slås hon av skillnaderna mellan länderna. Hur kan detta perverterade, onda och själlösa väst vara så rent och fint och välmående? Hon konstaterar steg för steg att det är de minst religiösa länderna som har de bäst fungerande samhällsstrukturerna, den bästa levnadsstandarden och lever i fred. Samhällssystemet var konstruerat av mäniskor men ändå stabilt och fredligt, rikare och lyckligare än de system som påstods vara instiftat av Gud och som hon lärt sig respektera.
Ayaan kommer till en flyktingförläggning och förundras över hur vänligt mottagen hon blir av poliser och socialarbetare. Hon är duktig på engelska och börjar arbeta som tolk. Hon brinner för att lära sig mer och vill studera statsvetenskap. Hon läser på universitet och får så småningom jobb på en tankesmedja för arbetarpartiet.
Hon kritiserar det holländska sättet att vara så toleranta och respektfulla gentemot det muslimska sättet att leva. Att man tillåter muslimska skolor, där vissa ämnen undviks, man undertrycker kritiskt tänkande och småflickor har slöja. Att invandrarnas kultur bevaras berövar samtidigt kvinnor och barn sina medborgerliga rättigheter och motverkar integrationen i samhället. När hon lägger fram sina åsikter i debatter och i artiklar blir det förstås uppståndelse. Sådana högervridna åsikter var bränsle för rasister och islamofober.
Det centrala i Ayaans budskap är att kvinnor inom islam är förtryckta. Detta förtryck gör att muslimska kvinnor och män hamnar på efterkälken jämfört med västvärlden, och skapar en kultur som blir mer och mer bakåtsträvande för varje generation. "När folk säger att islams värden är medkänsla, tolerans och frihet, räcker det med att se på verkligheten – verkliga kulturer och stater – för att inse att så inte är fallet. Västerlänningar sväljer det här argumentet för att de har lärt sig att inte undersöka minoritetsreligioner och minoritetskulturer allt för kritiskt, eftersom de är rädda för att bli kallade rasister."
Hon säger saker om islam som man som vanlig svensk blir smått bestört av att läsa "FÅR man verkligen säga så?", eftersom man fått lära sig att detta kvinnoförtryck har att göra med kultur och egentligen inte med religion. Men Aayan – som växt upp i islamiska kulturer, läst och studerat, och upplevt förtryck på nära håll – konstaterar att allt detta finns i Koranen. Hon menar att det stora problemet är att islam aldrig genomgått en reformation som kristendomen gjort, så islam går hela tiden tillbaka till de uråldriga tankarna och idéerna. "Låt oss få en Voltaire för vi är verkligen kvar på medeltiden".
Oavsett om man håller med Ayaans åsikter eller inte, så kan ingen säga emot budskapet att alla människor är lika mycket värda, och frihet att tycka och tänka vad man vill borde vara en självklar rättighet för alla. Det här är definitivt en bok jag rekommenderar och något av de bästa och mest intressanta jag någonsin läst. Ett solklart måste!
Fakta:
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 399
Utgivningsår: 2009
Första meningen: En morgon i november 2004 steg Theo van Gogh upp för att gå till jobbet på sitt filmproduktionsbolag i Amsterdam.
Den här verkar bra! Jag ska leta om vi har den på biblioteket här.
Bra skrivet. Jag skrev om boken i går: http://blogg.bums.nu/2009/06/ayaan-hirsi-ali-en-fri-rost.html Ju fler som tipsar om denna kloka människa, desto bättre!
Hej,
Jag vill skicka ett vikort till Ayaan.
Vd är adressen till hennes bokförlag?
Tacksam för ditt svar
Hälsningar
Stojka Lakic
Mobil 0738-223471
Stojka – hennes förlag är Albert Bonniers förlag, så jag tror du kan skriva till henne på adressen Albert Bonniers Förlag, Box 3159, 103 63 Stockholm